Gå til indhold

Overlæger forventer at blive længe på arbejdsmarkedet - og de gør det også i praksis

Pressemeddelelse udsendt 2. oktober 2023

Mens danske lønmodtagere over 50 år generelt forventer at forlade arbejdsmarkedet, når de fylder 67 år, så forventer lægerne først at gøre det, når de fylder 68,8 år. Det viser en analyse fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Samme tendens ses i ny undersøgelse fra Overlægeforeningen, hvor halvdelen af overlægerne ønsker at gå på pension, efter de er fyldt 68 år. Og mange arbejder faktisk længe: Knap halvdelen af lægerne på 70 år er stadig i beskæftigelse viser Robusthedskommissionens analyser.

”Det kræver lang tid og mange ressourcer at blive en dygtig læge. Samtidig mangler vi erfarne speciallæger og overlæger i Danmark. Derfor er er det meget positivt, at så mange læger selv ønsker at blive længe i jobbet”.

Sådan siger Overlægeforeningens formand Susanne Wammen efter tre nye analyser viser, at lægerne hører til blandt de jobgrupper, som forventer at blive længst tid på arbejdsmarkedet.

Ifølge Robusthedskommissionens analyse er næsten halvdelen af alle læger på 70 år stadig i beskæftigelse.
”Det er positivt, og den vilje til at blive ved med at gøre en indsats skal understøttes og værdsættes,” siger Susanne Wammen:

”Tilbagemeldinger fra overlægerne og forskning fra NFA viser, at et godt arbejdsmiljø og fleksibilitet er afgørende for at fastholde seniorerne længere i jobbet. Derfor er gode seniorvilkår et af Overlægeforeningens krav til de kommende overenskomstforhandlinger. Det håber jeg meget, at Danske Regioner vil være med til at se på”.

NFA-analyse: Læger forventer at blive til de er 68,8 år

En ny analyse fra NFA (Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø) sammenligner den forventede tilbagetrækningsalder blandt 14.690 beskæftigede +50-årige i Danmark. På tværs af alle jobgrupper er den 67 år, mens lægerne svarer, at de forventer at blive på arbejdsmarkedet, til de er 68,8 år. Lægerne er kun overgået af undervisere og forskere på universiteterne, der forventer at blive til de er 69 år, mens politi- og fængselsbetjente forventer at stoppe tidligst, når de er 64,5 år.

Analysen er en del af forskningsprojektet SeniorArbejdsLiv, som bl.a. viser, at øget fleksibilitet, økonomi og bedre fysisk og psykisk arbejdsmiljø er afgørende, hvis seniorerne skal blive på arbejdet flere år. Professor ved NFA Lars L. Andersen siger i en pressemeddelelse om analysen:

”Halvdelen af seniorerne svarer, at de vil blive længere, hvis der var mulighed for at gå på nedsat tid eller deltid og knap halvdelen svarer, at de ville blive længere, hvis de blev tilbudt flere seniordage. Det handler om at opnå en bedre balance mellem arbejde og fritid, så man også kan nå nogle af de ting i livet, der ikke kun handler om arbejdet”.

Halvdelen af overlægerne ønsker at blive til efter 68 år

I Overlægeforeningens nye undersøgelse svarer 53 procent af medlemmerne (overlæger, ledende overlæger og cheflæger), at de ønsker at gå på pension efter, de fylder 68 år: 24 procent forventer at gå som 68 eller 69-årig, og 29 procent ønsker at blive i jobbet senere end 69 år.

Ud af de 71 procent som gerne vil på pension, før de fylder 70, angiver de fleste, at det er for at få mere tid til at dyrke fritidsinteresser (60 pct) og af hensyn til familien (40 pct). Men hele 32 procent angiver, at det skyldes træthed, og 29 procent at det skyldes utilfredsstillende arbejdsforhold.

”Det er markant, at så mange peger på træthed og utilfredsstillende arbejdsforhold som årsag til, at de gerne vil tidligere på pension end 70 år. Det understreger, at der er behov for at forbedre arbejdsmiljøet generelt og seniorvilkårene i særdeleshed, hvis man ønsker at fastholde overlægerne længere i jobbet”, siger Susanne Wammen og fortsætter.

”I Overlægeforeningen mener vi, at det vil være en god investering at sikre gode vilkår til seniorerne, fordi de erfarne overlæger kan hjælpe med at løse nogle af sundhedsvæsenets største problemer: Manglen på personale, behovet for god ledelse og stærk faglighed og erfaring, som kan bidrage til uddannelse og udvikling – alt sammen afgørende for, at patienter får den bedst mulige behandling og et godt arbejdsmiljø, hvor kolleger fra alle faggrupper trives”.

FAKTA ARK

Om Overlægeforeningens Arbejdsvilkårsundersøgelse
Læs mere om undersøgelsen og se flere resultater om overlægernes ønsker til pension her

""

Folkepensionsalderen er i dag 67 år.
Den stiger til 68 år i 2030, 69 år i 2035 og forventes at stige yderligere til 70 år i 2040.

Om undersøgelsen fra NFA
Læs mere om undersøgelsen fra NFA og se listen over hvornår forskellige jobgrupper ønsker at stoppe på arbejdsmarkedet her: Hvor er du på listen? Analyse sammenligner forventet tilbagetrækningsalder blandt 69 jobgrupper (nfa.dk)

""